Praktische oplossingen
Vijf jaar geleden, wordt een, destijds 52-jarige, man aangereden door een auto, met als gevolg een heupfractuur. Er hebben diverse operaties plaatsgevonden en er is twee keer een nieuwe heup geplaatst. Om een terugval te verhinderen dient te worden voorkomen dat ook deze nieuwe heup moet worden gerepareerd.
Betrokkene raakt verbitterd door de beperkte mobiliteit en bewegingsvrijheid. De fysiotherapeut kan niet bereikt worden voor de noodzakelijke therapie. Er is sprake van een 50 jaar oude rolstoel, op dat moment de enige rolstoel die bij het forse postuur en gewicht van 150 kg past. Wel is de thuiszorg al ingeregeld.
Op eigen initiatief zijn diverse hulpmiddelen zoals krukken en een trippelstoel geregeld. De badkamer en het toilet zijn in eigen beheer aangepast. Vanuit de verzekeraar is drie uur hulp per week ingezet. Een beroep op de Wmo door de familie is destijds afgewezen door de aanwezigheid van een gezonde partner.
MetZorg is ingeschakeld om oplossingen in kaart te brengen.
Meneer heeft ‘slechts’ één hulpvraag:
MetZorg doet een korte inventarisatie en regelt de voor de hand liggende oplossingen. Er zijn drempelhulpen, oprijplaten bij de voor- en achterdeur, een trippelstoel en een passende rolstoel gezocht, gevonden en gemonteerd.
De juiste rolstoel lijkt in eerste instantie moeilijk vindbaar. In samenwerking met Medipoint is een ‘obesitas rolstoel’ ingeregeld van tijdelijke aard, omdat herstel binnen een aantal maanden mogelijk blijkt.
Ook wordt een psycholoog ingeschakeld voor een aantal sessies.
De beperkte mobiliteit en bewegingsvrijheid in en om de woning maakten het letsel en de gevolgen daarvan zwaar voor betrokkene. Nu dit door relatief eenvoudige en goedkope oplossingen kan worden ingeregeld kan de focus op herstel worden gelegd. Tijdelijke ondersteuning door een psycholoog heeft meneer geholpen om positief naar de toekomst te kijken. Het gezin kijkt goed terug op de geboden hulp.
Het begeleidingstraject bestond uit een tweetal bezoeken en afstemming tussen de fysiotherapeut, ergotherapeut, Medipoint en de familie zelf. De oplossingen werden snel ingeregeld, MetZorg heeft het dossier nog kort aangehouden door bijzonderheden. Het dossier werd na drie maanden gesloten.
De rolstoel werd in een ander dossier van dezelfde opdrachtgever opnieuw ingezet.
Wilt u kennismaken met onze organisatie? U kunt onderstaand formulier invullen of een van onze mensen contacten.